Strona główna Instytut Filozofii Informuje
Instytut Filozofii Informuje
Publikacje
„The Faces of Phenomenology” – kolejny tom naszych fenomenologów w Harrassowitz Verlag
Bardzo się cieszymy z ukazania się drukiem kolejnej publikacji zespołu fenomenologów skupionych w Katedrze Filozofii Współczesnej. Tym razem jest to monografia zbiorowa wydana przez cenione w świecie naukowym wydawnictwo Harrassowitz Verlag o globalnym zasięgu (II poziom, 300 pkt). Jest to drugi tom z zapoczątkowanej przez naszych pracowników serii: The Faces of Contemporary Phenomenology. Tom nosi podtytuł: Sartre and Beyond i jest owocem II Międzynarodowej Konferencji Fenomenologicznej „80 Years After "Being and Nothingness"”, która zorganizowali nasi fenomenologowie w dniach 1-2 czerwca 2023r. Redaktorami książki są dr Magdalena Kozak, dr Robert Grzywacz SJ i dr Szczepan Urbaniak SJ.
Publikacja podejmuje kwestię aktualności wybranych aspektów spuścizny intelektualnej Jeana-Paula Sartre'a dla naszych czasów. Zebrane studia omawiają: związki Sartre'a z dziedzictwem Husserla, zagadnienie pragnienia w kontekście fenomenologii tego, co nieprzejawione, wolność i wybór z perspektywy związków Sartre'a z psychoanalizą, pisarstwo biograficzne i jego własną postawę autobiograficzną, a także emocje w ich związku ze świadomością przedrefleksyjną, oraz niektóre specyficzne emocje, takie jak udręka i lęk. Osobną uwagę tom poświęca opresji i przemocy, upokarzającemu spojrzeniu oraz egzystencjalistycznemu projektowi etyki. Tom uzupełniają teksty poświęcone innym autorom niż Sartre: Marcowi Richirowi badanemu przez pryzmat metody fenomenologicznej, Hildebrandowi i Frankfurtowi w dyskusji o miłości własnej, a także podmiotowości ukazanej w malarstwie Erny Rosenstein.
Oprócz naszych pracowników autorami tekstów jest grono wybitnych polskich i zagranicznych współpracowników: Alfred Betschart (Sartre Society, Niemcy), Jarosław Jakubowski (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz), Ciro Adinolfi (Instytut Katolicki w Tuluzie, Francja), Adriana Warmbier (UJ), Anthony Hatzimoysis (Uniwersytet Ateński, Grecja), Adriana Neacșu (Uniwersytet w Craiova, Rumunia), Maria Russo (Uniwersytet Vita-Salute San Raffaele w Mediolanie), Marek Drwięga (UJ), Monika Murawska (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie).
Serdecznie gratulujemy i życzymy kontynuacji tej zdobywającej popularność serii – już czekamy na tom 3!
W serii „Słowniki społeczne” - „Kognitywistyka” pod redakcją prof. Józefa Bremera SJ
Znany i ceniony kognitywista i filozof, prof. dr hab. Józef Bremer SJ, zredagował XIII tom w monumentalnej serii wydawniczej „Słowniki Społeczne”. Monografia zbiorowa pt. „Kognitywistyka” zbiera 20 artykułów-haseł podsumowujących najbardziej aktualny stan badań z zakresu kognitywistyki, napisanych przez czołowych polskich badaczy tego bardzo interdyscyplinarnego obszaru nauki, który obejmuje filozofię umysłu, psychologię poznawczą, nauki komputerowe, sztuczną inteligencję, nauki o układzie nerwowym i inne. Początkowo badania kognitywistyczne korzystały głównie z osiągnięć informatyki, w następnym okresie zaznaczyła się dominacja neurokognitywistyki, a w ostatnich latach dowartościowano rolę czynników społeczno-kulturowych w badaniach systemów poznawczych (powstała m.in. kognitywistyka społeczna). Monografia jest opracowana zarówno w języku polskim, jak i angielskim, co pozwala na jej międzynarodowy obieg. Cały tom, a także poszczególne artykuły, można zdobyć bezpłatnie na stronie projektu „Słowniki Społeczne”. https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/index.php/ss/catalog/series/kognitywistyka
Warto przypomnieć, że 8 lat temu prof. Bremer był redaktorem naukowym innego ważnego, przekrojowego opracowania zbiorowego, „Przewodnika po kognitywistyce”, wydanego przez Wydawnictwo WAM w 2016 roku w serii „Przewodniki po Filozofii”. Napisane przez prof. Bremera wprowadzenie do tomu, który zawiera artykuły napisane przez 30 polskich specjalistów w obszarze kognitywistyki, można znaleźć pod linkiem: PRZEWODNIK PO KOGNITYWISTYCE
Wydarzenia
Świętowanie Światowego Dnia Filozofii UNESCO - po raz 3 w UIK
W czwartek, 21 listopada 2024r., w sam Światowy Dzień Filozofii, do Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie przyjechała ponad 400 młodych ludzi z nauczycielami z różnych stron Polski: Warszawa, Gdańsk (aż 2 licea), Katowice, Wrocław, Rybnik, Tarnów, Dębica, Jasło, Siemianowice Śląskie, Żory, Mikołów, Jordanów, Chrzanów i inne - najwięcej osób było oczywiście z Krakowa. Przygotowaliśmy dla młodych 22 warsztatów filozoficznych oraz poczęstunek – dużo dobrych słodyczy i ciastek, a także wodę, herbatę i kawę. Naszym zamiarem było dać młodym poznać filozofię z mniej znanej strony, bliską codziennemu życiu, a także pomocną w zrozumieniu literatury, poezji i sztuki, nauk przyrodniczych oraz spraw istotnych dla prowadzenia dobrego i sensownego życia, takich jak tożsamość, relacje, rozwój, rozrywka itp. Wszystkie zajęcia miały formę interaktywną, warsztatową i konwersatoryjną, dzięki temu było mnóstwo przestrzeni do zaangażowania się i wyrażania swoich poglądów, pomysłów, własnych interpretacji i skonfrontowania ich z innymi filozofującymi uczniami, studentami i pracownikami Instytutu Filozofii.
Było to bardzo udane wydarzenie. Młodzi i ich opiekunowie wywieźli od nas bardzo dobre wspomnienia i wiele pozytywnych wrażeń. W pisemnym feedbacku od uczestników i nauczycieli przeczytaliśmy takie słowa, jak: "Była wspaniała atmosfera, dobra organizacja i niezwykle inspirujące zajęcia", "Był to czas bardzo dobrze spędzony, inspirujące wykłady i żywa dyskusja", "Zajęcia bardzo mi się podobały, wykłady były ciekawie poprowadzone, dużo dało się z nich wynieść", "nie mogę się doczekać aż znowu odwiedzę uniwersytet", "Warsztaty mogły pokazać, jak wyglądają wykłady i pokazać ciekawą stronę wiedzy", "Mam nadzieję, że przyszłości również zorganizują Państwo takie cenne prelekcje! :)". Na facebookach szkół, które nas odwiedziły, pojawiają się też fotorelacje z wizyty w UIK, co dalej promuje Uczelnię.
Pierwsza w historii świata debata krakoska! Temat: „Czy wszystkie religie prowadzą do Boga?”
Wierzymy, że 6 listopada 2024 r. zapisze się jako ważny dzień dla wszystkich pasjonatów debatowania. Wtedy to zorganizowaliśmy pierwszą w historii publiczną debatę krakoską (pisownia regionalna). To projekt, nad którym grupa pracowników Instytutu Filozofii, dr Jakub Pruś, dr hab. Piotr Sikora prof. UIK, dr hab. Jarosław Kucharski, pracuje od 2020 roku. Chodzi o nowy model debaty, w którym – inaczej niż w debacie parlamentarnej czy oksfordzkiej – nie chodzi o to żeby WYGRAĆ z PRZECIWINIKIEM, ale o to, by dowiedzieć się jak najwięcej (czyli zyskać wiedzę, a nie splendor zaorania oponenta). Od kilku lat wspomniani filozofowie prowadzą zarówno badania teoretyczne (żeby pokazać, dlaczego to powinno działać), jak i empiryczne (żeby zobaczyć, jak to działa w praktyce), jeżdżą też do szkół i uniwersytetów, po kraju i po Europie, testując z sukcesem ten model.
W pierwszej publicznej debacie krakoskiej wzięło dwóch specjalistów z zakresu filozofii religii lub religioznawstwa, którzy są też filozofami i teologami: dr Tomasz Dekert i dr hab. Piotr Sikora prof. UIK. Temat był inspirowany gorącą dyskusją wokół słów papieża Franciszka „Wszystkie religie są drogami do Boga”, a do debaty został wzięty z jednej z szybkich debat na kanale „Logika codzienna” prowadzonym przez dr Prusia: "Wszystkie religie prowadzą do Boga" (https://www.youtube.com/watch?v=VyHU6a1hj3A&lc=Ugws6clJFq9cCVCygjJ4AaABAg) Czy wszystkie religie są równie prawdziwie? Czy chrześcijanie, muzułmanie i żydzi modlą się do tego samego Boga? Czy buddyzm i hinduizm i chrześcijaństwo dają człowiekowi mniej więcej to samo? Czy powinniśmy dyskutować o tym, czy dana religia jest „prawdziwa”? Debatę poprowadził ekspert w tego rodzaju debatowaniu: dr Pruś. Nagranie znajduje się na kanale „Logika codzienna”. https://youtu.be/2OogHaUU-pM?si=5fTFzlaNx4AmAXyG
O debacie można było przeczytać na portalu Onet.pl oraz portalu Katolickiej Agencji Informacyjnej.
„Debata krakoska” nastawiona jest na przyrost wiedzy (zarówno debatujących jak i słuchaczy). Początkowa niezgoda w danej kwestii jest okazją do pozyskiwania wiedzy, a nie zaczątkiem konfliktu. W debacie krakoskiej obie strony naprzemiennie przedstawiają swoje argumenty, które metodycznie objaśniają, analizują i krytykują. W premierowej debacie był dwóch debatujących, ale mogą być też kilkuosobowe zespoły, wtedy najczęściej zespoły są 5-osobowe, a każdy ma odrębną rolę w debacie.
Debata online wokół monografii dr Jakuba Prusia
Rozpoczęliśmy kolejny sezon debat online wokół monografii naukowych od dyskusji wokół monografii dr Jakuba Prusia pt. ,,Argumenty semantyczne. Pojęcie, podział i kryteria oceny’’ (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Ignatianum, Kraków 2023). Debata była zatytułowana ,,Czy Saruman jest ,,obrońcą pokoju’’, aborcja ,,morderstwem’’, a Pluton ,,planetą’’?’’. Debata odbyła się 8 listopada 2024 r. Oprócz dr Prusia, który przedstawił wprowadzenie, w wydarzeniu wzięła udział dr hab. Ewa Lekka-Kowalik, prof. KUL, która wygłosiła referat: „Definicje - poza prawdą i fałszem?”, prof. dr hab. Adam Jonkisz (UIK), z wystąpieniem „Pojęcie argumentacji semantycznej” oraz dr Szymon Makuła (UŚ), który przedstawił prezentację pt. „Siła argumentów semantycznych”. Debatę przygotowała i poprowadziła dr Magdalena Kozak (UIK). Wydarzenie można śledzić pod adresem: UIK-YouTube
Dr Monika Adamczyk-Enriquez o idealizmie Edyty Stein podczas Seminarium Naukowego Instytutu Filozofii UIK
Pierwsze w tym roku posiedzenie Seminarium Naukowego Instytutu Filozofii w dniu 29 listopada poprowadziła p. dr Monika Adamczyk-Enriquez, która wygłosiła wykład pt. „Idealizm Edyty Stein: w poszukiwaniu równowagi między świadomością a rzeczywistością” oraz odpowiadała na pytania uczestników. Pani Doktor opowiedziała również o Archiwum Edyty Stein w Kolonii, w którym jest etatowym pracownikiem.
Dr Monika Adamczyk-Enriquez zajmuje się filozofią religii oraz fenomenologią. Jej doktorat pt. „Fenomenologia jako technika życia wewnętrznego. Etyczno-antropologiczne i teologiczno-mistyczne implikacje w myśli Husserla” napisała pod kierunkiem profesora Tadeusza Gadacza. W pracy oparła się na wciaż tylko częściowo opublikowanych manuskryptach Edmunda Husserla, które studiowała w latach 2015-2019 w Archiwum Husserla w Kolonii. Doktorat ten został opublikowany przez wydawnictwo Echter w Niemczech. Od 2019 roku jest związana z Archiwum Edyty Stein w Kolonii, a od 2022 roku pełni funkcję zastępcy dyrektora tego Archiwum. Jej obecne badania koncentrują się na sporze między idealizmem a realizmem w kręgu fenomenologicznym oraz na stanowisku Edyty Stein w tym kontekście.
Międzynarodowe seminarium o filozofii Edyty Stein w Centrum Etyki Chrześcijańskiej
W poniedziałek, 18 listopada, na platformie ZOOM, odbyło się drugie niemieckojęzyczne seminarium naukowe Centrum Etyki Chrześcijańskiej im. Tadeusza Ślipko SJ pt. „Wieloaspektowa myśl Edyty Stein: od jej fenomenologicznych źródeł, przez antropologię i filozofię kobiecości, ku teologii”. Seminarium prowadziła dr Monika Adamczyk-Enriquez z Archiwum Edyty Stein w Kolonii w Niemczech. Dyskusja skupiła się tym razem na sporze idealizm-realizm w kręgu fenomenologicznym na przykładzie myśli Edyty Stein. Poruszono takie zagadnienia, jak krytyka transcendentalnego idealizmu Husserla (pierwsza faza recepcji myśli Husserla przez Stein) oraz idealizm transcendentalny u samej Edyty Stein. Uczestnicy czytali wybrane fragmenty z „Einführung in die Philosophie“ oraz „Potenz und Akt. Studien zu einer Philosophie des Seins“.
Listopadowe spotkania młodzieżowego Akademickiego Koła Filozoficznego
W piątek, 8 listopada, odbył się zdalny warsztat dyskusyjny, w którym podjęty został trudny temat etyczny: "Czy istnieje wojna sprawiedliwa?". W zgłębieniu tego zagadnienia pomagał dr hab. Jarosław Kucharski z Katedry Etyki Ogólnej i Stosowanej Instytutu Filozofii. Natomiast warsztat polonistyczny w ramach AKF odbył się w piątek 22 listopada. Tym razem zaprzyjaźniona z Instytutem Filozofii p. dr hab. Anna Bugajska, prof. UIK poprowadził warsztat pt. „Utopijne światy Szekspira: Burza”. Obydwa spotkania zgromadziły kilkadziesiąt osób z całej Polski.
Akademickie Forum Filozoficzne, czyli spotkania dyskusyjne dla dorosłych
Warsztaty dla młodzieży spotkały się z dużym zainteresowaniem nie tylko wśród samej młodzieży, ale również wśród tych, którzy nie mają już nastu lat. Dało to do myślenia pracownikom Instytutu Filozofii i tak oto powstała nowa inicjatywa. Do wspólnego filozofowania zaproszeni zostali wszyscy dorośli. Warsztaty mają być w zamierzeniu miejscem merytorycznego i pełnego szacunku dialogu. Pracownicy Instytutu Filozofii zadbają o to, by dostarczyć inspirujących treści do tego współ-myślenia. Można zarówno porozmawiać, albo tylko przysłuchiwać się rozmowom na ciekawe, filozoficzne tematy. Pierwsze spotkanie dyskusyjne odbyło się w piątek, 15 listopada, online. Dr hab. Piotr, prof UIK, niedawno certyfikowany coach, poprowadził warsztat „Dokąd zmierzam? Filozoficzne podstawy rozwoju osobistego”. Aż 55 osób zalogowało się na to pierwsze spotkanie!
Listopadowe spotkania Filozoficznego Koła Filmowego
13 listopada odbyło się kolejne spotkanie Filmowego Koła Filozoficznego. Tym razem dyskusja, prowadzona przez dr Magdalenę Kozak, toczyła się wokół ważnego dzieła duńskiego reżysera Larsa von Triera pt. „Tańcząc w ciemnościach” (2000). Natomiast w piątek, 29 listopada, filmem z ciekawymi filozoficznymi wątkami okazał się być chyba powszechnie znany „Amadeusz” (1984), w reżyserii Milosa Forman. Dyskusję poprowadził dr Szczepan Urbaniak SJ.
W ramach FKF przed spotkaniem każdy uczestnik we własnym zakresie ogląda wcześniej zapowiedziany film, a następnie - w trakcie spotkania online - dyskutujemy nad wybranymi wątkami danego filmu, analizując i interpretując zawarte w nich treści filozoficzne. Obraz i słowo spotykają się na polu myślenia filozoficznego – i o to nam chodzi!
Debatowanie z uczniami z JCE Nowy Sącz
W dniach 5-6 listopada w Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie gościli wybrani uczniowie pierwszych, drugich i trzecich licealnych klas humanistycznych z Jezuickiego Centrum Edukacyjnego w Nowym Sączu. Dwudniowy, ośmiogodzinny kurs debatowania w stylu oksfordzkim, a następnie krakoskim, poprowadził dr Jakub Pruś.
Materiały dydaktyczne
Chrześcijański Kapitał Etyczny – ostatnie materiały popularyzatorskie
Dobiega końca projekt „Popularyzacja i promocja chrześcijańskiego kapitału etycznego” finansowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w ramach programu pod nazwą „Społeczna odpowiedzialność nauki”, którego kierownikiem był dr hab. Piotr Duchliński prof. UIK. W listopadzie zostały opublikowane ostatnie materiały, zarówno audiowizualne, jak i elektroniczne-tekstowe.
Tematykę sztucznej inteligencji podjęli w swoim prezentacjach: dr hab. Anna Bugajska prof. UIK w wideo pt. „O sztucznej inteligencji” https://youtu.be/t-5Sau-sAzI?si=NFPraUDaozk695Fh oraz dr Jarosław Mikuczewski SJ w nagraniu pt. „Sztuczna (nie)inteligencja. O wyzwaniach związanych z AI” https://youtu.be/H6O5AaXoah4?si=CbisG3O4ZBadjj3B
Ostatni, dwudziesty czwarty dialogowany podkast prowadzony przez prof. Duchlińskiego był zatytułowany: „Jak odczytywać etykę chrześcijańską”. Zaproszoną ekspertką była dr hab. Ewa Podrez, prof. UKSW https://youtu.be/Hs7NZzHA_Fc?si=ZvFIybwq6YUq1G8k
Projekt był odpowiedzią na potrzebę przystępnego i atrakcyjnego upowszechniania chrześcijańskiej refleksji etycznej (która posiada wielu wybitnych przedstawicieli także w Polsce) oraz ukazania przydatności wiedzy etycznej w refleksji nad współczesnymi problemami, a także w podejmowaniu przemyślanych i uzasadnionych wyborów moralnych. Kapitał etyczny jest tutaj rozumiany jako pewien zbiór zasad, norm, reguł praktycznego postępowania związany z określoną tradycją kulturową. Chrześcijański kapitał etyczny jest natomiast oparty na uniwersalnych wartościach etycznych, prawie naturalnym i sprawnościach moralnych (cnotach).
Projekt miał na celu promocję i popularyzację kapitału etycznego przede wszystkim (choć nie wyłącznie) wśród nauczycieli szkół podstawowych i średnich.
W ciągu dwóch lat przygotowano i przeprowadzono 8 jednodniowych warsztatów, 8 webinarów, 24 około 15-minutowych podcastów, 8 około 15-minutowych filmów, stworzona została strona internetowa, która zawiera materiały tekstowe i multimedialne. Darmowy dostęp do wszystkich materiałów można uzyskać ze strony internetowej projektu. Ignatianum - Popularyzacja i promocja chrześcijańskiego kapitału etycznego
Inne informacje
Centrum Badawczo-Wdrożeniowe „Critical Thinking Research Lab”
Dyrektor Instytutu Filozofii powołał 28 października 2024 r. nową jednostkę organizacyjną w ramach Instytutu - Centrum Badawczo-Wdrożeniowe „Critical Thinking Research Lab”. Centrum jest ośrodkiem naukowo-badawczym, wdrożeniowym i popularyzacyjnym, a jego działalność jest oparta na naukowej współpracy pracowników IF sformalizowanej w ramach projektu grantowego finansowanego przez Ministerstwo pt. „Krytyczne myślenie, kultura logiczna i edukacja filozoficzno-etyczna jako wyzwania współczesności”, kierowanym przez p. dr Ewę Odoj [Ignatianum - Projekty].
Kierowniczką jednostki jest p. dr Ewa Odoj, a zastępcą kierowniczki p. dr Jakub Pruś. W zespole współpracują także p. dr hab. Piotr Duchliński prof. UIK oraz p. dr hab. Jarosław Kucharski. Za niedługo zacznie funkcjonować strona internetowa Centrum.
Podstawowym celem CTRL jest prowadzenie badań nad zagadnieniami krytycznego myślenia i kultury logicznej oraz opracowanie optymalnych form wdrażania wyników tych badań w praktykę indywidualną i społeczną. Centrum realizuje swoje cele w szczególności przez:
a) działalność badawczą, która będzie prowadzona w sposób interdyscyplinarny, uwzględniający wielowymiarowość zagadnienia krytycznego myślenia, tj. jego aspekt logiczny (przede wszystkim w zakresie logiki praktycznej), epistemologiczny, psychologiczny oraz etyczny.
b) budowanie ścisłej współpracy krajowej i międzynarodowej pomiędzy ośrodkami naukowymi, zajmującymi się zagadnieniem krytycznego myślenia, m.in. poprzez przygotowywanie wspólnych publikacji, organizowanie konferencji i seminariów, budowanie sieci współpracy naukowej oraz podejmowanie wspólnych projektów naukowych.
c) wdrożeniowy charakter Centrum realizowany jest poprzez opracowanie innowacyjnych metod dydaktycznych oraz narzędzi wspierających proces myślenia krytycznego w kontekście różnych aspektów życia indywidualnego i społecznego, a następnie ich upowszechnianie z równoczesnym monitorowaniem ich skuteczności.
d) różnego rodzaju inicjatywy edukacyjne (ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia przez całe życie), m.in. realizowane przez Internet oraz w placówkach oświatowych i kulturalnych.
e) działalność Centrum realizuje się poprzez budowanie współpracy pomiędzy społecznością uniwersytecką, instytucjami publicznymi (zwłaszcza samorządowymi), trzecim sektorem oraz sektorem prywatnym.
Rekomendacje dla dwóch projektów z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II”: Spory moralne XXI wieku i Logika codzienna 2.0
Cieszymy się, że możemy poinformować o pozytywnych ocenach, jakie otrzymały dwa projekty grantowe przygotowane przez pracowników Instytutu Filozofii w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II - Popularyzacja nauki" zarządzanego przez Ministra Nauki. Projekty mają bardzo pozytywne, a nawet entuzjastyczne recenzje i zostały zdecydowanie rekomendowane do finansowania w zakresie 100% wskazanych kosztów przez okres 24 miesięcy.
Rekomendację do finansowania otrzymał projekt dr hab. Piotra Duchlińskiego prof. UIK pt. „Spory moralne XXI wieku”. Celem projektu jest popularyzacja teoretycznej i praktycznej wiedzy dotyczącej najważniejszych sporów moralnych XXI wieku, a także dotarcie do wszystkich osób zainteresowanych problematyką sporów moralnych (w tym: nauczycieli etyki, studentów kierunków nauk społecznych, humanistycznych i przyrodniczych). W projekcie zaangażowanych jest 28 pracowników naukowych z kilku polskich ośrodków. Bardzo duża grupa pracowników naszego Instytutu jest zaangażowana w projekt.
Rekomendacje do finansowania otrzymał także wniosek projektowy dr Jakuba Prusia zatytułowany „Logika codzienna 2.0 – vlog o kulturze logicznej i argumentacji”. W związku z tym kanał „Logika codzienna” na YouTube będzie rozwijał się dalej przez kolejne dwa lata! To już drugi raz Ministerstwo wspiera finansowo ten kanał, doceniając wagę poruszanych na nim zagadnień, a także wysoki poziom profesjonalnego przygotowania materiałów zarówno od strony merytorycznej, jak i technicznej. Zapraszamy do korzystania z dotychczas opublikowanych materiałów (ponad 80 odcinków o tajemnicach argumentacji i rozumowania!). Logika Codzienna - YouTube
Serdecznie gratulujemy obydwu Panom i życzymy twórczej realizacji tego przedsięwzięcia!